Автор Тема: Метален тримерен печат.  (Прочетена 1995 пъти)

Активен montanar

  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 2 288
  • КЪРТИ ЧИСТИ ИЗВОЗВА
Метален тримерен печат.
« -: Юли 20, 2020, 09:05:20 am »
От известно време ми се върти идеята за създаване на принтер който печата метални детайли ........

Конвенционалният метален печат е ясен - лазер буха в поле от метален прах като го спича и по тоя начин постепенно послойно образува структура.
Тоя метод има някой съществени недостатъци.
Много скъп комсуматив за печат, много голяма загуба на комсуматив, нужда от последваща термична обработка, измяна на геометрията при самата обработка.......
И още доста подводни камънаци ......

Моята идея е различна .....
Отново ще се използва лазер но вместо метален прах да се подава например най обикновена тънка заваръчна тел която електрически да се нагрява до гранично състояние на омекване, после да се позиционира на нужните кординати, след това лазер да довежда до разтопено състояние в точката на пласметнт и по тоя начин да се случва вид заваряване. (всичко това в химически инертна или вакуумна среда)
В процес на закупуване на 300 СО2 ватов лазер съм за започване на експерименти и обточване на процеса.

Знам че тая тема е много тегава но и има съществени предимства пред конвенционалния (на тоя момент) метален тримерен печат.

Нещо от тоя сорт...... https://youtu.be/yKnlmfuMSgo
https://youtu.be/oaIOrQi2HLM

Неактивен dmitarp

  • Сериозен
  • ****
  • Публикации: 1 045
  • Пол: Мъж
Re: Метален тримерен печат.
« Отговор #1 -: Юли 20, 2020, 10:11:33 am »
Това на видеото също използва метални прахове, като праховете се изстрелват с голяма скорост и се набиват (уплатняват), преди лазера да ги стопи и спои. С тел няма да можеш да постигнеш този ефект, и ще загубиш точност защото или телта или лазера трябва да са косо. Има и един друг момент, детайлите не са с добро качество, и затова тези принтери се използват там където трябват специални материали, чиято технологичност е лоша, за обикновени материали тази технология безсмислена. Виждал ли си детайл направен от 3Д принтер?, като го сложиш в ренгенов дефектоскоп, целият почернява, от множеството дефекти вътре. И 300 вата са малко за тази цел, зависи от метала, но всеки метал малко или много блести и не може да оползотвори цялата мощност, тук отново идва предимството на праховете, които разсейват по малко светлината.

Неактивен VITAN

  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 1 642
  • Monkey see, monkey do...
    • Monkey see, monkey do...
Re: Метален тримерен печат.
« Отговор #2 -: Юли 20, 2020, 10:26:27 am »
+100

p.s.: Ако с поялник и тинол можеш да изградиш нещо хубаво, то с 300 вата и метал ще е почти същото.

Неактивен Радико

  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 6 223
  • Пол: Мъж
  • Преди сламката е гредата
    • http://martinov-radiko.blogspot.com/
  • Скайп: radiko1a
Re: Метален тримерен печат.
« Отговор #3 -: Юли 20, 2020, 12:08:24 pm »
Мисля, че идеята не е никак лоша. Има в тубата и доста клипове демонстриращи изграждане със обикновенно телоподаващо. Комбинация от лазер и телоподаващо смятам, че би работила доста по добре от двата Самостоятелни варианта. Струва ми се че основната част от проблемите на такава система биха били софтуерни или по точно казано решими по софтуерен път. Действай. Ще помагам ако се налага. А сигурно ще се наложи. Ще ти трябва и сериозен екип програмисти за целта.

Активен montanar

  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 2 288
  • КЪРТИ ЧИСТИ ИЗВОЗВА
Re: Метален тримерен печат.
« Отговор #4 -: Юли 20, 2020, 02:13:34 pm »
Управлението си е управление и не е особен проблем софта за целта - но това след постигане на нужния резултат в експериментална развойна среда - поне според мен спецификата се корени в познаване на процеса и създаване на адекватен алгоритъм ....
това от клипчетата е само показно на напълно конвенционални и налични системи - в случайте тъй като се ползват и комбинират готови решения за други цели резултата не впечатляващ.
Но ако се подходи към задачата с подобаваща конкретика, а именно постигане на максимално тънък шев - например 0.1мм резултата би бил друг.

Относно проблемите изтъкнати от Димитър .... сетъчността при конвенционалния печат е много голяма но мисля че при подхода който аз предлагам би била по-малка... а относно разсейването зарад отръжението то е неизбежно но може и да се ползва положително - а именно доподхряване на околната зона ....
Иначе предимствата на праховия подход са неоспорими освен цената им която мисля че пък е ключов недостатък.
Ясно ми е че е голяма тая лъжица но тукувиж някой с голяма уста ползва идеята ....
« Последна редакция: Юли 20, 2020, 02:40:43 pm от montanar »

Активен montanar

  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 2 288
  • КЪРТИ ЧИСТИ ИЗВОЗВА
Re: Метален тримерен печат.
« Отговор #5 -: Юли 20, 2020, 05:09:17 pm »
Основният проблем при всички системи от тоя сорт не е нищо от коментираните до сега а е термичните деформации които при такива сериозни температури са значителни ...
Единствения начин за който се сещам аз е максимално термостатиране на целия изработван детайл което грам не е проста задача - а по конкретно ....
Нужно е ако процеса на формиране на детайла се случва например при 1100 градуса останалата част от детайла да е с не много по-ниска температура + залагане на въпросните темп.разширения в самият модел (като това не решава напълно проблема но в по-голямата му част...
Ако някой се сеща за алтренативен начин за борба с въпросния проблем и сподели би било от полза.

Неактивен VITAN

  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 1 642
  • Monkey see, monkey do...
    • Monkey see, monkey do...
Re: Метален тримерен печат.
« Отговор #6 -: Юли 20, 2020, 05:13:42 pm »
Процеса да става в индукционна пещ (ай пак ограничения), нагрят тигел (пак).
Има обаче нещо друго.

Детайла ще връща топлина и газове срещу лазера.
И тук е заровено кучето.

Як вентилатор - още 1 ограничение и неравномерност на температурата....

Кое си требе, оно си го сака - ще не караш по царският път?
Българин като е измислил леенето с противоналягане та какво? Къде се използва?

Неактивен ndm

  • Специалист
  • Стабилен
  • ***
  • Публикации: 665
  • и има и ш извади ако трее - че даже ш и работи
Re: Метален тримерен печат.
« Отговор #7 -: Юли 20, 2020, 05:33:42 pm »
Българин като е измислил леенето с противоналягане та какво? Къде се използва?
Е как къде, в пивоваренето без него за къде?

Ясно ми е че е голяма тая лъжица но тукувиж някой с голяма уста ползва идеята ....
Ти остави друго ами тоя с голямата уста и глътката навярно му е голяма, ща глътне цял, ся когато СЕ облекчава ти ще кажеш.

Неактивен VITAN

  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 1 642
  • Monkey see, monkey do...
    • Monkey see, monkey do...
Re: Метален тримерен печат.
« Отговор #8 -: Юли 20, 2020, 05:46:00 pm »
Е как къде, в пивоваренето без него за къде?
Въ, т'ва съм го пропуснал.
При наливане на светло в бурета?
При варене на тъмно с повече карамел - удържаме захарта?
Или как?  :D

Неактивен lda_has

  • Сериозно Активен
  • ***
  • Публикации: 321
  • Пол: Мъж
  • Скайп: lda_has
Re: Метален тримерен печат.
« Отговор #9 -: Юли 20, 2020, 06:55:41 pm »
montanar това което предлагаш съм го работил през 1985 година в продължение на 3 месеца. Разликата е, че няма лазер, а ацетиленова горелка и се ползва за напластяване като започнеш от месинг, бронз, мед, желязо, чугун, високо въглеродни стомани, дори и чугун напластен с бронз и всичко с всичко. Така се възстановяват лагерните на колянови валове на големи двигатели, големи валове, оси и много други неща. Напластявал съм напластявал големи цилиндрични корпуси на цигарени машини с диаметър 680 мм. от чугун на които няма как да се изработи втулка например. Първо ги напластявахме с чугунени прашинки но от нагряването се получи голяма твърдост и не позволяваше да се обработват за постигане на точност от 0,04-06 мм., а и трудно се докарваше клас на грапавост. След първите проби минахме напластяване с стопени месингови частици и работата заспа. Ходех във филиала на института по заваряване в Стара Загора там имаха тава линия.

Активен montanar

  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 2 288
  • КЪРТИ ЧИСТИ ИЗВОЗВА
Re: Метален тримерен печат.
« Отговор #10 -: Юли 20, 2020, 07:04:59 pm »
Последните 3 коментара не са по същество .....
а на Витан де писа след мен на практика нищо не каза .....
Проблема който дискурита е решим......
Елементарно чрез инертен газ или вакуум ...... (при тия условия шлако и газоотделянето би било минимално.)
Въпроса е може ли да се избегне някак нуждата от термостатиране?
« Последна редакция: Юли 20, 2020, 07:20:31 pm от montanar »

Неактивен VITAN

  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 1 642
  • Monkey see, monkey do...
    • Monkey see, monkey do...
Re: Метален тримерен печат.
« Отговор #11 -: Юли 20, 2020, 07:29:05 pm »
Елементарно чрез инертен газ или вакуум ......
Кое му е елементарното бе мен?

Въпроса е може ли да се избегне някак нуждата от термостатиране?
Зависи от изискванията към детайла.

Активен montanar

  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 2 288
  • КЪРТИ ЧИСТИ ИЗВОЗВА
Re: Метален тримерен печат.
« Отговор #12 -: Юли 20, 2020, 07:36:41 pm »
VITAN ко би станало с метал който се нагрява до разтопяване в химически инертна среда или вакуум - в отношение газоотделяне?
А елементарното е че за тая цел има аргон, хелий, въглероден диоксид в краен случай вакуум.
Тоест проблема е решим с не особени трудности.
Докато проблема термостатиране е много по-сериозния и влияе на абсолютно всичко в системата.
А изискванията към детайла са в рамките на механиката - демек 0.1мм

Неактивен VITAN

  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 1 642
  • Monkey see, monkey do...
    • Monkey see, monkey do...
Re: Метален тримерен печат.
« Отговор #13 -: Юли 20, 2020, 07:42:09 pm »
Щом е елементарно ти си.
За мен е доста допълнителна играчка, ама какво знам аз.
Нищо де, парите са си твои.... успех.

Неактивен Радико

  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 6 223
  • Пол: Мъж
  • Преди сламката е гредата
    • http://martinov-radiko.blogspot.com/
  • Скайп: radiko1a
Re: Метален тримерен печат.
« Отговор #14 -: Юли 20, 2020, 10:38:29 pm »
Виж са Монтанар. Проблема който те тормози не е прост но е напълно решим софтуерно. Ето ти долу една снимка на такова решение принтират нещо което буквално на нищо не прилича и после като го опънат и ей това става или каквото се сетиш да ти принтират: