Източник:
http://www.trud.bg/Article.asp?ArticleId=48286611 години нашенец опитва да пробие със супердвигателЗа втори път след десетилетия на световен застой българин предлага принципно нова схема на двигател с вътрешно горене (първият е Стефан Стоянов). Това ще е петият тип двигател в света след бензиновия на Ото (1876 г.), дизеловия (1901 г.), роторния на Ванкел (1957 г.) и зъбно-сегментният на Стефан Стоянов (80-те).
В далечната 1999 г. “Труд” писа за изобретателя Ангел Недев и неговата идея за принципно нов двигател с вътрешно горене. Тогава той донесе със себе си в редакцията само малък метален модел, който демонстрираше необикновената кинетика на изделието.
В него не се виждаха нито познатите цилиндрични бутала, нито обичайния коляново-мотовилков механизъм за превръщане на постъпателното им движение във въртеливо.
Устройството нямаше нищо общо и с роторния Ванкелов двигател. “Използвал съм известния от теоретичната механика
кулисен механизъм”, обясни инж. Недев.
От пръв поглед върху машинката му разбрахме, че българин е на път да предизвика истинска световна революция в двигателостроенето. И се заехме не само да популяризираме изобретението на Ангел Недев, но и да му помогнем то да си пробие път. Заедно с него отидохме да търсим съдействие в тогавашното Министерство на икономиката. Но, както можеше да се очаква, чиновниците не реагираха адекватно. Официално му отказаха, а неофициално го гониха по стълбите с настойчиви предложения да му прикачат съавтори. Той, разбира се, отказа.
11 години по-късно след дълго ходене по мъките, Ангел Недев вече е напреднал значително в реализирането на делото на живота си. Преодолял е първия етап от появата на всеки нов двигател - създаването му във вариант на компресор. И се е получила уникална машина. Специалистите я определят като “иновационен компресор, лесен за производство, превъзхождащ всички известни световни марки със значително по-ниската си консумация на енергия”.
Сравнението с мерцедеса на компресорите в света - винтовия, е определено в полза на компресора на Недев. Той не само е с близо 20% по-икономичен, но е и способен плавно да променя подаваното налягане - свойство, недостъпно за конкурентните модели. Машината има положителна рецензия от Техническия университет в София. Производството й не е сложно, себестойността й е такава, че на пазара може да се появи на двойно по-ниска цена от конкурентните модели.
В Центъра за изпитване и европейска сертификация, където трябвало да се измери налягането на представения прототип на компресора, в началото погледнали с недоверие на малката сребриста машинка, която Ангел Недев донесъл. “Това нещо ще проработи ли изобщо?”, попитал го лаборантът и се приготвил да присъедини към него манометър, отчитащ до 8 атмосфери налягане, тъй като таванът, който достигат серийните компресори, е 7-7,5 атмосфери. “Сложете по-голям, този няма да издържи!”, посъветвал го с усмивка изобретателят. Така и излязло. Прототипът вдигнал
20 атмосфери налягане. Направили замерването, като развъртели компресора до 1650 оборота в минута. А той може да понесе и много над
5000 оборота, което ще подобри още повече резултата му, твърди изобретателят.
Резултатите от сертифицирането потвърдили, че компресорът спокойно може да се доразвие в невиждан до момента компактен и мощен двигател с вътрешно горене, тъй като компресията на бензиновите мотори по принцип е от 9 до 13 атмосфери, а на дизеловите - между 21-23 атмосфери. “
На практика съм готов с конструкцията и на двигател - ще добавя само подаване на гориво и запалване”, твърди изобретателят.