Автор Тема: Топене на желязо  (Прочетена 33214 пъти)

Неактивен ORZ

  • Наблюдаващ
  • Публикации: 14
Re: Топене на желязо
« Отговор #30 -: Април 22, 2017, 06:11:40 pm »
Благодаря. Но смятам да топя чугун от скрап, а там много не е ясно кой чугун какъв вид е, тъй като са смесени парчета. При това положение, ако бъдат стопени парчета от различни видове чугуни, какво мога да очаквам като краен резултат?
 Иначе относно температурата я взех от това образователно видео (0:58), където е показано как се отливат чугунени тигани, а като суровина за стапяне смесват разнородни парчета от вторични суровини. Крайният резултат визуално ми прилича на сив чугун, като не се споменава стъпка по 20 часова термообработка на отливката на 960 градуса. https://www.youtube.com/watch?v=srlEy4z_hzY
 Прави ми също впечатление твърде добрата за пясъчно леене гладкост на отливката. С какъв вид пясъчна смес се постига най-гладка отливка? Виждал съм и леене в глина (при чайниците) което дава много добър вид, но предполагам там вече материалът на формата е за еднократно ползване. Задължително ли е добавянето на феросилиций към разтопеният метал и винаги ли след претапянето се получава бял чугун, за който прочетох, че е особено крехък? Моята цел е получаване на тънкостенна отливка от чугун със същите показатели каквито има чугуна на тиганите и гриловете, тоест добра устойчивост на открит огън. Не съм сигурен какъв вид е чугуна обаче.
 Иначе относно индукционните пещи безспорно са най-удобният вариант, но вместимостта на тигела им е колкото една винена чаша, а при това положение цената им е колкото на лек автомобил, а на тези разтапящи по-прилични количества стомана/чугун е в пъти повече и са предназначени за индустриално ползване.

Неактивен dmitarp

  • Сериозно Активен
  • ***
  • Публикации: 428
  • Пол: Мъж
Re: Топене на желязо
« Отговор #31 -: Април 22, 2017, 07:03:50 pm »
От клипа си личи, че използват свеж чугун ( кафявите пирамидки), стоманени и чугунени отпадъци отпадъци, което е нормалната практика. Ако използваш отпадъци от тела на стари машини, това със сигурност е сив чугун. За получаване на тънка отливка от сив чугун, съдържанието на силиций трябва да е повишено, 3 до 3,5%, така че използването на феросилиций е задължително, иначе чугуна ще се избели. В чугуна от машинен скрап съдържанието на силиций е не повече от 2,4%. От клипа също си личи, че използват леярска смес от пясък и бентонит, бентонита е около 5% и вода, също така съдържа и въглеродни съставки, като въглерод на прах, на това се дължи и черния цвят на сместа. За да имаш гладка повърхнина е добре пясъка да бъде ситен, но еднороден, например фракция 0,16 мм да е преобладаваща. Наистина за да се залее тънка отливка е добре температурата да е висока, но не съм сигурен дали ще постигнеш такава температура, 1500 градуса с обикновена горелка, дори в затворено пространство.

Неактивен atos

  • Global Moderator
  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 2 978
  • Мисля, следователно...мисля!
Re: Топене на желязо
« Отговор #32 -: Април 22, 2017, 07:40:14 pm »
dmitarp, перфектно обяснение  ;D
Моето мнение е, че човек, който няма практика в металолеенето трябва да започне със силоминови сплави или поне с бронз.
Това както от съображения за безопасност, така и от гледна точка на сложност и трудоемкост.
В противен случай е като да тръгнеш на автомобилно състезание преди да започнеш шофьорски курс.

Неактивен june1900

  • Активен
  • **
  • Публикации: 205
  • xaumana@abv.bg
  • Скайп: xaumana
Re: Топене на желязо
« Отговор #33 -: Април 23, 2017, 11:35:29 am »
Според моето виждане, Брауновия газ развива прекалено високи температури, за да е приложим към конвенционалното металообработване. Също мисля, че когато и да говорим за топене на метал, възможно най-рационалното нещо е индукционното нагряване, както каза dimitarp.

Много е трудно Браунов газ да се ползва за нагряване, защото високата температура се контролира трудно и е много лесно материалите да се изпарят, вместо да се стопят, а и няма такова нещо, което да провежда температурата от Браунов газ... няма подходящ резистор, който да играе ролята на реотан. Просто всичко се унищожава под влияние на този пламък. Изпробвани са много видове нагреватели с Браунов газ за отопление и подгряване на вода и тн, но единственото нещо, което работи сравнително успешно, използва газа  в процес на каталитично горене при досег с платина, а не директен пламък.

Много хора се опитват да ползват Брауновия газ за конвенционално металообработване, но тепърва предстои да се открие практичен подход. Огромната температура на пламъка е по-практично да се използва приложена върху скали, защото за секунди успява да доведе до термален шок в скалите. Точно затова, японците, когато решават да използват изобретението на Вълков, го инсталират в тунелиращите машини. Тези машини по принцип са ядрени, разчитат на ядрена енергия, за да развият голяма температура при главината отпред, за да предизвикат термален шок в скалите преди да ги изкопаят. Японците, благодарение на Брауновия газ, махат ядрения елемент, защото газа постига много по-голяма температура от ядрените средства, а и е много по-достъпен.

Но скално тунелиране и топене на метали са много раздалечени неща. Второто е извън практичния диапазон на приложение на Браун газа според мен, поне според това, което до сега е демонстрирано.
« Последна редакция: Април 24, 2017, 08:24:26 am от Maistora52 »

Неактивен ORZ

  • Наблюдаващ
  • Публикации: 14
Re: Топене на желязо
« Отговор #34 -: Април 23, 2017, 01:19:53 pm »
Горе долу ми се поизясни, предполагам. Значи общо взето слагам в тигела парчета чугун и малко стомана и след като се стопят добавям феросилиций (за който не ми е ясно къде се продава, както и колко от него трябва да добавя към 10 кг. от разтопеният метал). Все още не ми е категорично ясно винаги ли отливката след това трябва да се подлага  20 часа на 960 градуса, или в зависимост от това какво слагам като пропорции първо в тигела, може да се избегне тази стъпка, тоест да не е винаги бял чугун накрая, за който четох, че не може да се обработва и е най-трошливия? Абе най-добре ми кажете какво да сложа от вторични суровини като пропорции чугун стомана, да го стопя и да се получи чугун като този на тиганите :) А, и друго ме притеснява. Изпаренията от разтопеният метал. Имате ли представа доколко опасни са за здравето? Виждал съм леяри да топят метали като алуминий и олово и да стоят до тигела без предпазни средства, което меко казано ме изумява, но предполагам парите на желязото не са толкова токсични.
 June, идеята ми дойде, защото ако не се лъжа брауновият газ се вкарва в двигатели с вътрешно горене както като смес с горивото за повишаване на мощност, така и самостоятелно за прочистване на двигателя. Не знам обаче, дали енергията за получаването му е равна на тази от изгарянето му, или е много енергия малко газ. А и той не е толкова мощен, ако не изгаря на тънка нагнетена струя.
« Последна редакция: Април 24, 2017, 08:26:41 am от Maistora52 »

Неактивен juliang

  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 1 795
Re: Топене на желязо
« Отговор #35 -: Април 23, 2017, 01:30:45 pm »
Джун, Най-простата ацетиленова горелка (демек едновремешния оксижен с карбид) има температура на пламъка от около 3 000 градуса. Природния газ гори с температура от почти 2 000 градуса, пропан-бутана с около 1800. Това е много над температурата на топене на стоманата и чугуна, но хората от повече от век се топлят с тези горива.
В интерес на истината т.нар Браун газ наистина е доста неподходящ за отопление. И това е поради факта че той ... при горенето си не излъчва в инфрачервения спектър. Няма пламък във видимия спектър. Или поне не толкова че да стопли чрез лъчение. Той ще грее при директно попадане на нагретите продукти от горенето върху материала. А от дългогодишния ми опит с горелки и котли ми е много добре известно какво се случва с котли, в които пламъка "ближе" стените на горивната камера ... Накратко - не изкарват дълго... :)

Също така ще ми е много интересно да видя някаква статия за "японската машина, която топи скали с ядрена енергия". Доколкото съм запознат с урана, неговата температура на топене е 1132 градуса по Целзий. А на гранита - около 1250 градуса. Тоест, ти трябва да работиш с реактор в който да има течен уран. Никога, ама никога не съм чувал да има нещо такова, и нямам абсолютно никаква идея как можеш да "обуздаваш" реакцията в него така, че да не направиш черна гъба, стигаща до стратосферата. Какви материали ще ползваш за да поглъщаш неутроните и да регулираш процеса?
Дори корпуса на реактора не знам как смяташ че е направен ... от какво ще се изгради защитата от лъчение около реактора? Да, теоретически е възможно вътре да имаш графитен или керамичен корпус, над него стоманен, отгоре оловен ... но това ще доведе размера и теглото до този на реактор в АЕЦ, в никакъв случай невъзможен за монтиране в машина която се движи.
« Последна редакция: Април 24, 2017, 08:33:34 am от Maistora52 »

Неактивен atos

  • Global Moderator
  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 2 978
  • Мисля, следователно...мисля!
Re: Топене на желязо
« Отговор #36 -: Април 23, 2017, 06:01:52 pm »
ORZ, явно не разбираш точно какво имаме в предвид?
Да си направиш "домашна леярна" за чугун ще ти струва много скъпо! Тези процеси са икономически изгодни само в огромен, промишлен мащаб и възвръщаемост след много време.

Трябва ти отделно помещение, което да е специално за целта, колосален разход на енергия и съоръжения, които не може да изработиш сам.
И може би, след няколко хиляди детайла ще си избиеш инвестицията.

Да лееш стомана и чугун е доста по-различно, отколкото алуминий и много по-различно, от изливане на формички и калъпи калай или олово, загрети в консервена кутия на котлона.
Всъщност...май не си чел цялата тема?

Неактивен Радико

  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 3 036
  • Пол: Мъж
  • Трудният начин е по-лесен
    • http://martinov-radiko.blogspot.com/
  • Скайп: radiko1a
Re: Топене на желязо
« Отговор #37 -: Април 23, 2017, 06:23:16 pm »
http://www.banggood.com/search/induction
Тези тук ще свъшат по добра работа от браунгаз
« Последна редакция: Април 23, 2017, 06:26:20 pm от atos »

Неактивен ORZ

  • Наблюдаващ
  • Публикации: 14
Re: Топене на желязо
« Отговор #38 -: Април 23, 2017, 07:04:38 pm »
Атос, по принцип не е така, но си прав да не се занимавам с това от гледна точка на това, че човек не срещне ли попътен вятър в нещо е по-добре да го изостави. Е аз не намирам отговори на въпросите ми така, че сигурно това е знак на съдбата да не правя експерименти. Колкото до работата с леярското желязо(както се нарича на английски чугуна), това се практикува от древността, така, че едва ли е толкова сложен процес, особено в днешният век. Виж например тeзи юнаци как добре се справиха по гаражите, като вторият май го стопи със старата мазнина от фритюрника си. 
https://www.youtube.com/watch?v=1DyeESQpac0&t=23s
https://www.youtube.com/watch?v=YQIB0znJYSc
Ще взема и тях да ги питам и ако пак е срещу мене вятъра, оставям идеята да си ръждясва на сметището.
Благодаря.

Неактивен june1900

  • Активен
  • **
  • Публикации: 205
  • xaumana@abv.bg
  • Скайп: xaumana
Re: Топене на желязо
« Отговор #39 -: Април 23, 2017, 07:25:19 pm »
June, идеята ми дойде, защото ако не се лъжа брауновият газ се вкарва в двигатели с вътрешно горене както като смес с горивото за повишаване на мощност, така и самостоятелно за прочистване на двигателя. Не знам обаче, дали енергията за получаването му е равна на тази от изгарянето му, или е много енергия малко газ. А и той не е толкова мощен, ако не изгаря на тънка нагнетена струя.

Вярно е, че Брауновия газ се прилага към двигатели с вътрешно горене, но това, също като самия газ, в момента все още се разглежда като феномен и няма пълна яснота за това какво се случва. Има предположения... Но един от свързаните феномени е, че двигателите с вътрешно горене, когато са на чист Браунов газ, не загряват, защото има обяснение (едно от много обяснения), според което при горенето на Браун газа не се случва стандартното "горене". Както Юлиан успя да вметне, при Брауновия газ с една дума постоянно се наблюдават топлинни аномалии. Според същото обяснение, буталата на двигателя с вътрешно горене се задвижват заради лавинообразно разгръщане на чиста механична енергия в горивната камера, а НЕ че има горене, което да загрее въздуха, който да се разшири и оттам да дойде механичната енергия.

А най-сигурното нещо в твоето търсене е, че ти трябва надежден източник на постоянна и добре проверена топлина :) Брауновият газ е неизучен и аномален източник на енергия, често даже топлината е вторична проява на приложението на тази енергия, затова изразих мнение, че не се вписва добре в твоето търсене.
« Последна редакция: Април 24, 2017, 08:33:06 am от Maistora52 »

Неактивен atos

  • Global Moderator
  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 2 978
  • Мисля, следователно...мисля!
Re: Топене на желязо
« Отговор #40 -: Април 24, 2017, 07:27:04 am »
Атос, по принцип не е така, но си прав да не се занимавам с това от гледна точка на това, че човек не срещне ли попътен вятър в нещо е по-добре да го изостави. Е аз не намирам отговори на въпросите ми така, че сигурно това е знак на съдбата да не правя експерименти. Колкото до работата с леярското желязо(както се нарича на английски чугуна), това се практикува от древността, така, че едва ли е толкова сложен процес, особено в днешният век. Виж например тeзи юнаци как добре се справиха по гаражите, като вторият май го стопи със старата мазнина от фритюрника си. 
https://www.youtube.com/watch?v=1DyeESQpac0&t=23s
https://www.youtube.com/watch?v=YQIB0znJYSc
Ще взема и тях да ги питам и ако пак е срещу мене вятъра, оставям идеята да си ръждясва на сметището.
Благодаря.
Не искам да ти секвам ентусиазма...!
Този черпак, потопен в чугун, би бил като ледена шушулка във вряла вода.
 Прави си експериментите, внимавай с безопасността и споделяй резултатите!
Успех!
« Последна редакция: Март 07, 2018, 11:55:05 am от atos »

Неактивен ORZ

  • Наблюдаващ
  • Публикации: 14
Re: Топене на желязо
« Отговор #41 -: Април 24, 2017, 08:58:28 pm »
Не съм чувал, че не загряват двигателите с Браунов газ, но ако е така аз си го обяснявам с това, че в камерата се случва нещо като горене в пара. В крайна сметка това е единственото гориво което след горене сто процента от обема му става вода, а водата не е въглероден двуокис и други газове от горенето, които се извеждат лесно от камерата, както е при другите горива. Особено, ако е в по-големи количества, тя не може да не кондензира, или казано на кратко възпламеняването не може да я изпари всичката, защото след него идва нова вода. В същото време Браун газа не го бърка да гори премесен с водни пари защото той си върви в комплект с окислителя подобно на ракетното гориво. И сигурно в цилиндрите енергията е не точно като на двигателя с вътрешно горене, а нещо като при парен двигател.  А водата отнема топлината, затова ютията изстива като гладим мокра дреха. Аз така си го обяснявам. Но ако е на горелка в пещ, парите заради горещината би трябвало да се изстрелват нагоре през големият отвор, без да кондензират и наводняват.
 Иначе се питам тия клетки на Браун газ дали не се износват? Според устройството им би трябвало да става електроерозия върху пластините.
 А иначе някой ще ми каже ли откъде да си намеря феросилиции, че търсих в нета и няма. И колко се слага от него?

Неактивен atos

  • Global Moderator
  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 2 978
  • Мисля, следователно...мисля!
Re: Топене на желязо
« Отговор #42 -: Април 24, 2017, 09:50:54 pm »
 ORZ, за да търсиш легиращи добавки, трябва поне да си решил проблема с топенето :D

Неактивен ORZ

  • Наблюдаващ
  • Публикации: 14
Re: Топене на желязо
« Отговор #43 -: Ноември 22, 2017, 08:27:15 pm »
Ето ме пак. От ровенето ми по този въпрос стигнах до извода, че да се достигне нужната температура за леене на желязо е голямо предизвикателство, но не е най-големият проблем. По-голям проблем от него е само кислорода от въздуха. Оказва се, че при тези температури всякаква леярската кофа има много кратък живот, ако има контакт с въздуха. Освен това всякакви смеси от гориво и чист кислород с чиято помощ единствено може да бъде достигната нужната температура за топене на желязо са неудачен вариант, защото винаги от пламъка излиза непогълната от него част кислород, който окислява кофата още по-ускорено. Всичко това влияе негативно и на самата стопилка.
 Някой знае ли съществуват ли някакви варианти за справяне с този проблем(окислението)? Дали няма някакви замазки за леярски кофи които да се нанасят периодично като филм върху кофата и да поемат като буфер окисляването вместо да го отнася кофата. Другото ми питане е за топенето във вакуум. Под това понятие винаги ли се разбира топене в камера където първо е бил изтеглен въздухът, а после е заредена с аргон, или съществува и леене във вакуум в крайна сметка?

Неактивен valex

  • Специалист
  • Сериозен
  • ***
  • Публикации: 1 140
  • Пол: Мъж
  • изчислителна техника
Re: Топене на желязо
« Отговор #44 -: Ноември 22, 2017, 08:44:22 pm »
ORZ
Ползвай неутрална атмосфера - аргон, въглероден двуокис и т.н.