Автор Тема: Изработка на зъбни колела  (Прочетена 18031 пъти)

Неактивен Maistora52

  • I'm first Omnologist in World
  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 1 681
  • Пол: Мъж
    • Магнитни двигатели "AMAG"
Re: Изработка на зъбни колела
« Отговор #15 -: Юни 05, 2013, 07:36:06 am »
Това са наличните зъбни колела. С тях се прави ангренажна връзка на четири или пет оси - една централна и 3 или 4 планетни.
Отделното зъбно колело - 1-ва снимка - има 65 зъба - прави зъби - не са наклонени.
Външно фи - 67 мм
Вътрешно фи - 63 мм
Разликата от 4 мм делим на две и получаваме височина на зъбите = 2 мм
По тези данни, ако може да се извади модул, ТРЯБВА ДА СЕ НАПРАВИ голямо зъбно колело - с двойно по-голям диаметър = 134 мм външен и 130 мм вътрешен - с височина на зъбите 2 мм, и БРОЙ НА ЗЪБИТЕ = 130
Това голямо зъбно колело застава в средата - на централната ос, а 3 или 4 от малките - сдружени с него - застават на планетните оси.
Идеята е да се осъществи разлика във скоростите на въртене на централна спрямо планетни оси в отношение ТОЧНО 1/2 - едно към две!
Сниманото сдружаване на снимка 5 - не върши работа, защото централното з. колело има само 95 зъба и не се осъществява нужното отношение.
Сниманото сдружаване на сн. 6 е само идея, да се покаже разположение на 90 градуса на планетните з.колела.
...
Давайте идеи, ЕВЕНТУАЛНО, как и от какво можем да си направим сами отливка на голямото (централното, слънчево) зъбно колело с точно 130 зъба.
Бих ги отлял и от епоксидна или полиестерна смола, но нямам идея как да направя калъп за по-голямо з.колело. Това - с парафин, евентуално гипс, или дори маджун (или пластелин) е добра идея, но не знам как да сметна съответни диаметри на "калъпа", за да "отбележа" с притискане отвън със самото налично з.колело зъбите му.
Маджуна е мек и ще се размърда. Пластелинът също. С парафин не съм правил нищо. Гипса е само за окончателна форма на калъпа.
Материалът на наличните е нещо като полипропилен (найлон) и плексиглас едновременно.
Физически натиск върху зъбните колела не се оказва НИКАКЪВ.
« Последна редакция: Юни 05, 2013, 02:11:07 pm от Maistora52 »

Неактивен lda_has

  • Активен
  • **
  • Публикации: 262
  • Пол: Мъж
  • Скайп: lda_has
Re: Изработка на зъбни колела
« Отговор #16 -: Юни 05, 2013, 09:00:31 am »
Майсторе това със снимките е нещо като по-добро обяснение и мисля, че ще има напредък и развитие на темата.
И така, правя ти предложение за 4 еднакви зъбни колела с диаметър 90 мм. Направи преценка дали ще стане работата с тях. От тебе се иска само да намериш някой да ти изработи голямото зъбно колело със същия модул по определено предавателно съотношение точно колкото ти трябва. Прилагам снимки  за информация. Направи преценка стават ли, и ако да търси ме на лична или на Skype за повече информация.

Неактивен Maistora52

  • I'm first Omnologist in World
  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 1 681
  • Пол: Мъж
    • Магнитни двигатели "AMAG"
Re: Изработка на зъбни колела
« Отговор #17 -: Юни 05, 2013, 09:26:42 am »
Ida, тези з.колела, които предлагаш имат пропорционално много големи зъби спрямо диаметъра и няма да вършат работа. Още повече - това, което предлагаш - да търся кой да изработи голямото - е точно "гвоздея" на цялата тема тук.
« Последна редакция: Юни 05, 2013, 09:35:27 am от Maistora52 »

Неактивен Ksurnev

  • Експериментатор
  • Стабилен
  • ***
  • Публикации: 512
  • Пол: Мъж
  • Това, което БОГ не е дал на човека, никой не може.
  • Скайп: ksurnev
Re: Изработка на зъбни колела
« Отговор #18 -: Юни 05, 2013, 11:12:37 am »
Този шестогранен отвор задължителен ли е за колелата, и ако не е пиши какъв е диаметъра на отвора за малките и голямото колело. Ще опитам да направя и петте зъбни колела със ситни зъби и предавателно отношение 2/1. Много трудно се намира фреза с толкова малък модул и обикновено са за еволвентен профил.
Другото е, че може да не са със същия диаметър, а малко по-големи с 2/1 предавка.
« Последна редакция: Юни 05, 2013, 01:12:07 pm от Maistora52 »

Неактивен Maistora52

  • I'm first Omnologist in World
  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 1 681
  • Пол: Мъж
    • Магнитни двигатели "AMAG"
Re: Изработка на зъбни колела
« Отговор #19 -: Юни 05, 2013, 01:46:57 pm »
Идеята беше да се оползотворят наличните (14 бр.) малки зъбни колела. И с тях да се направят 3-4 ангренажа, за различни варианти на компоновка, но всичките с едни и същи по размер централни (слънчеви) зъбни колела с фи 134мм.
Наличните з.колела са излети (под налягане) в съответни калъпи, но са със стандартен модул, защото имам и други разни з.колелета, с които съвпадат - като това от петата снимка по-горе, което е с 95 зъба, но същия модул, и е от нещо като бакелит.
Ако се започва рязане на нови комплекти (3+1 или 4+1) з.колела - и то вече с различен от наличния - модул на зъбите - тези които са в наличност отпадат и така ще си седят, а ние все пак търсим по-евтиния вариант - нарязваме само три-четири слънчеви з.колела и оползотворяваме наличните 14.
АКО, се прави по наличния модул, изпращам по пощата съответно з.колелце, АКО, се намери фреза каквато казваш. Наличният малък модул на зъбите е ценен с това, че при тази си големина може да се направи впоследствие съответната настройка на ангренажа. При големи (не-пропорционално на фи) зъби, настройката отива "едно към гьотора". Най-финна настройка става с възможно най-малък модул на зъбите (съобразен отново с фи на з.колело).
Вътрешният отвор - за оста - може да е с фи 12мм, без да е шестогран.- обикновен цилиндричен отвор, НО, на дисковете на з.колела трябва да се предвиди съответен фланец за закрепване към оста, изведен поне на 10-15 мм от основата си, за да му се пробие страничен отвор, да се нареже резба и да може да се затяга към оста (на която ще има вдлъбване, за да не изпуска стоп-винта).
Ако не може да се намери евтин или дори безплатен вариант - да се намерят, или изрежат (от текстолит или някаква подобна подходяща материя), или отлеят (от някаква пластмаса) съответните 2-3 слънчеви з.колела - просто забравете.
Тогава ще търсим друго решение!
« Последна редакция: Юни 05, 2013, 02:15:40 pm от Maistora52 »

Неактивен Ksurnev

  • Експериментатор
  • Стабилен
  • ***
  • Публикации: 512
  • Пол: Мъж
  • Това, което БОГ не е дал на човека, никой не може.
  • Скайп: ksurnev
Re: Изработка на зъбни колела
« Отговор #20 -: Юни 05, 2013, 02:14:36 pm »
Имаш ли представа от какво са колелата? Машина, играчка - може да ги има като резервни часи за нещо.
И аз търся от принтер БУЛТЕКС 136 колони.
« Последна редакция: Юни 05, 2013, 02:18:07 pm от Ksurnev »

Неактивен Maistora52

  • I'm first Omnologist in World
  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 1 681
  • Пол: Мъж
    • Магнитни двигатели "AMAG"
Re: Изработка на зъбни колела
« Отговор #21 -: Юни 05, 2013, 02:17:16 pm »
От работилницата на баща ми са - в насипно състояние. Той 20 години ремонтираше шевни машини и предачни станове. Вероятно са от такива машини.

Неактивен пламгаз

  • Експериментатор
  • Подготвен
  • ***
  • Публикации: 103
  • Пол: Мъж
  • не взимай повече отколкото можеш да платиш!!!
    • plamgaz.com
Re: Изработка на зъбни колела
« Отговор #22 -: Юни 05, 2013, 03:02:41 pm »
С две думи Майсторе- искаш зъбно колело с 2 пъти повече зъби и същия модул? Изпрати ми едно от твойте и ми кажи какъв да е диаметъра на оста. Другото сме го проигравали вече ( ще черпиш чай). Устройва ли те полиамидно или държиш на специален материал?

Неактивен Maistora52

  • I'm first Omnologist in World
  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 1 681
  • Пол: Мъж
    • Магнитни двигатели "AMAG"
Re: Изработка на зъбни колела
« Отговор #23 -: Юни 05, 2013, 05:23:33 pm »
Здравей Плам!
Относно материала - никакви претенции нямам. Ако ставаше и от дърво, щях да съм почнал да го дялам :) :) :)
Колелце съм дал на MZK (и Getca) като бяха при мене. Трябва да се видите и да го вземеш от тях.
Няма смисъл да пращам второ търкалце на София.
Иначе стандарта ми е елементарен - 12 мм ос, мини-фланец, външно фи 134 мм, височина 10-12 мм, 130 зъба.
В момента сглобявам вече оси, лагери и онези големите з.колела - дето ти ги прави.
...че "нема" време за губене!!! - иначе и тоя стругар дето накрая го намерих, и на него струга му е разбит и очите му недовиждат... каквото му давах да прави - всичко "бие" на ексцентър... абе мани!
Тия дни баща ми домъкна и един руски ел. самовар - 7 л. Чай от мента, джоджен, и маточина има на воля! Пресните още не съм брал, но и те са почти готови.
Поздрави!

Неактивен fade

  • Специалист
  • Подготвен
  • ***
  • Публикации: 103
Re: Изработка на зъбни колела
« Отговор #24 -: Юни 05, 2013, 08:45:48 pm »
Аз ти предложих да ги лееш, ако искаш да си отлееш същите колела не знаех, че искаш да правиш колело с различен брой зъби.
Сега приемаме, че колелото е без корекция, т.е. основният диаметър съвпада със средният диаметър на колелото Do= (63 + 67)/2=65mm от тук модула трябва да е m= Do/z=65/65=1
Материала на зъбното колело прилича много на стъклонапълнен полиамид. Този материал, доста често се използва именно за зъбни колелета тъй като не свива при леене и е много износо-устойчив. Полиамида се познава много лесно като го запалиш (примерно остъргваш стружка) и миризмата на дима е на изгоряла кост или коса. Тази миризма не може да се сбърка тя е много специфична.

wanderer

  • Гост
Re: Изработка на зъбни колела
« Отговор #25 -: Януари 05, 2014, 09:58:47 pm »
Честита Нова Година!. Желая успехи на всички в този форум.
Ако проблема не е решен все още - имам ЦНЦ и мога да изрежа нужните колела, стига да не са миниатюрни. Дайте векторни чертежи. Ще го направя като подарък към форума.

петков

  • Гост
Re: Изработка на зъбни колела
« Отговор #26 -: Март 23, 2015, 11:52:59 pm »
Можеш да си отлееш. Можеш да използваш ел магнитна индукция като използваш подобно на намотките на бързовар медно устройство по което пускаш ток. Так няма да замърсиш и природата.пробвай над формата за изливане направо.Формат може да е от огнеупорна пръст като нещото което ще отливаш може да го моделираш от восък ..парафин... стиропор.Да обвиеш формата в пръста, да оставиш малак отвор, през които да излееш разтопеният метал.   
« Последна редакция: Март 23, 2015, 11:56:15 pm от atos »