Автор Тема: Изработка на печатни платки в домашни условия  (Прочетена 24943 пъти)

Неактивен EDM electronics

  • Специалист
  • Много Напреднал
  • ***
  • Публикации: 1 558
  • Рейтинг: 221
    
      Първо искам да благодаря на altium за подробното описание на технологията за изработване на печатни платки с лазерния принтер поради това, че все пак той е най-евтин и ако няма високи изисквания към платката, ако не ни е необходимо някакво голямо количество и особенно за пробни платки, то този метод е  най-подходящ.

      Аз лично за транспортна хартия ползвам отпадъчната основа от ПВЦ-фолиото с което работят фирмите за реклама /това което режат на плотер/. Тази хартия е най-гланцираната от всички които аз познавам и най-лесно се прехвърля тонера на платката, но има един недостатък: Писти по-тънки от 1 мм. се замазват, свличат още в принтера при откопирането, понеже хартията много трудно задържа тонер, просто е много гланцирана, т.е. не става за СМД -монтаж платки.

     Ще представя моя метод, а по-долу и един руски още не изпробван от мен, изключително за СМД.

     След като шаблона бъде откопиран на хартията която горе споменах /тя между другото е дебела като картон, няма проблем за принтера, ако някой се страхуват/, го налагам върху платката, която предварително е много добре /най-важното в цялата технология/ почистена, първо с водна шкурка, а после и със спирт, докато престане да пуска медни стружки /много-важно за да може да няма после преправка на писти/.

     След това платката я "обличам" в домакинско /алуминиево/ фолио, така поради факта, че алуминия е добър проводник на топлината се разнася равномерно температурата по платката. Нагрява се ютията на МАХ, поставя се върху прлатката и без натиск или съвсем лек-лек, най-много 0,5 кг. се разтрива /не се глади/, особено ако е по-голяма и по всички ъгли. Працедурата "масажа" продължава около 5 мин. после се оставя да изстине добре до стайна температура около 20 мин. Съблича се фолиото и много внимателно полека-лека се отлепя хартията /водна баня не е необходима тук при тая хартия/. Накрая ако има някъде нарушаване целостта на пътека се преправя с асвалтлак, който се нанася с перо от комлект с пергели, не се нанася маркер за платки, неустойчив е. За ецване аз ползвам азотна киселина, по-доволен съм от ж. трихлорид, но все пак е въпрос на избор.

     Който желае може да пробва приложения долу в ПДФ-файл руски метод, най-вече за СМД-монтажи. Транспортната хартия при него е фотохартия за мастиленоструен принтер, но гланцирана /от определена марка/.

    Успех на всички!!!
« Последна редакция: Ноември 30, 2009, 11:08:13 am от EDM electronics »

Неактивен MarioBros

  • Beginner
  • *
  • Публикации: 62
  • Рейтинг: 1
Re: Изработка на печатни платки в домашни условия
« Отговор #1 -: Ноември 25, 2009, 09:19:20 pm »
Само да добавя към метода с ютията:
Ако не не се е пренесъл тонера докато бавно отлепяме хартията, можем да го нагреем отново зад хартията с поялника на местата където не е залепнал. Няма начин да пропуснем по този начин. ;)

Неактивен EDM electronics

  • Специалист
  • Много Напреднал
  • ***
  • Публикации: 1 558
  • Рейтинг: 221
Re: Изработка на печатни платки в домашни условия
« Отговор #2 -: Декември 05, 2009, 12:39:24 pm »
     В търсене на метод за изработка на СМД платки открих ето това:   http://radiokot.ru/lab/hardwork/02/

     Описания по-горе от мен дава почти 100% при изработката на платки с по-дебели писти над 1 мм., но въпреки това не е достатъчно. Вероятно метода на руснака е по-добър, но трябва да се намери точната хартия - китайска с № 333.

     Има и друг начин за изработка, за който разбрах едва снощи, много тарикатски, но не съм го пробвал, става с ЛАМИНАТОР, и там успеваемостта и качеството са още по-високи, а хартията е от оная с формат А4 за принтер /самозалепващо книжно фолио на което се ползва основата/, тънка гланцова основа, ето и линк с видео:

http://moikompas.ru/compas/izgotovlenie_pechatnoy_platy_v_d

Ако някой направи опит преди мен, моля нека да сподели, защото нямам ламинатор, но ако е истина ще се купува  :D, няма как.
« Последна редакция: Декември 21, 2009, 05:24:30 pm от altium »

Неактивен EDM electronics

  • Специалист
  • Много Напреднал
  • ***
  • Публикации: 1 558
  • Рейтинг: 221
Re: Изработка на печатни платки в домашни условия
« Отговор #3 -: Декември 05, 2009, 12:50:04 pm »
   
    И ако някой знае от къде може да се намери "сплав Розе", също може да сподели!

Неактивен johnny_fx

  • Подготвен
  • **
  • Публикации: 118
  • Рейтинг: 10
Re: Изработка на печатни платки в домашни условия
« Отговор #4 -: Декември 21, 2009, 07:37:45 pm »
Моделът за директното печатане върху платката си го пише в коментарите: Epson DX4400. Но много интересно как печата върху платката без проблем и без да я изръчка нанякъде.
« Последна редакция: Януари 04, 2011, 11:26:53 am от altium »

Неактивен EDM electronics

  • Специалист
  • Много Напреднал
  • ***
  • Публикации: 1 558
  • Рейтинг: 221
Re: Изработка на печатни платки в домашни условия
« Отговор #5 -: Декември 22, 2009, 11:49:47 am »
       Днес разговарях с човек който пълни-ремонтира принтери, каза ми че е невъзможно да мине през отвора тая платка. Явно принтера е преработван нещо. Направи ми впечатление, че на листа излиза една ивица без печат, вероятно защото главата е по отдалечена.
       Бях се запътил днес да си го купувам тоя модел, но след като не съм сигурен ......, може да се окаже една ненужна вещ.

Неактивен ppg

  • Beginner
  • *
  • Публикации: 64
  • Рейтинг: 1
Re: Изработка на печатни платки в домашни условия
« Отговор #6 -: Декември 22, 2009, 02:44:12 pm »
Още по темата Direct PCB printing - обясняват как се преправя принтера, също и добавки към мастилата, които правят печата по-плътен:

http://www.youtube.com/watch?v=FkHpjzOhzxA&feature=related
http://techref.massmind.org/techref/pcb/etch/c84-st.htm

А тук се обсъждат важни подробности:
http://forum.abv.bg/lofiversion/index.php/t64135.html
« Последна редакция: Юли 18, 2010, 02:44:26 pm от altium »

Неактивен velstar

  • Подготвен
  • **
  • Публикации: 150
  • Рейтинг: 14
Re: Изработка на печатни платки в домашни условия
« Отговор #7 -: Януари 04, 2011, 12:34:44 am »
Здравейте колеги експериментатори. Виждам, че търсите добри и качествени методи за изработка на печатни платки.

Аз ви предлагам да се върнем за малко, на метода с ютия и лазерен принтер. Преди месеци споделих моят метод с altium, но по някакви причини той не обърна сериозно внимание, казвайки че вече е пробвал и не става... Днес имах подобен момент с EDM electronics, за което реших да му докажа, като изработя печат на една платка, изпращайки ми негов графичен оригинал, за по достоверно.  Сега той не се съмнява в качеството на метода!

Този метод е за всички експериментатори, които още не са намерили качествен начин за изработка на печатни платки и продължават да си губят времето с несполучливи опити. Това е изпитан метод, който работи и ще ви спести много време и нерви. Това е моят метод! На снимките долу, ще видите резултата, а в прикачения файл съм описал с подробности, стъпка по стъпка.  :)
Най-важната особеност е, че печатам с лазерен принтер върху фотохартия за цветен мастиленоструен принтер, с дебелина 0,2 мм, с гладка повърхност, за да не попива тонера.
« Последна редакция: Януари 04, 2011, 09:04:37 pm от velstar »

Неактивен EDM electronics

  • Специалист
  • Много Напреднал
  • ***
  • Публикации: 1 558
  • Рейтинг: 221
Re: Изработка на печатни платки в домашни условия
« Отговор #8 -: Януари 04, 2011, 09:36:31 am »
Поздравления на velstar за неговия метод  :). Наистина платката е станала перфектна и корекция не е нужна. Браво!!!

Ще пробвам тоя метод тия дни, още щом науча марката на хартията.

Поздрави!!!




« Последна редакция: Януари 04, 2011, 09:38:19 am от EDM electronics »

Неактивен velstar

  • Подготвен
  • **
  • Публикации: 150
  • Рейтинг: 14
Re: Изработка на печатни платки в домашни условия
« Отговор #9 -: Януари 04, 2011, 08:59:09 pm »
Благодаря EDM electronics! Ще направиш чудесна платка, лесно и бързо.  ;)

Фото хартията която ползвам е на марката APLI- 180гр. Гланцирана е от едната страна, но цената и е висока, около 1,25лв на лист и се продава на опаковка.
Има и друга хартия,  която ползвам по-често, защото е по-евтина, на цена 16ст на лист.  Тя е картонена, двустранно гланцирана хартия на марката Xerox - 160гр.  Препоръчвам ви да започнете с тази хартия, защото се работи по-лесно и е по-слабо гланцирана, заради което печата на пистите няма да се слее, ако се прегрее платката.
Ако спазвате метода, гарантирам успех на всеки! Може в началото да са нужни два три опита, докато направите добър печат, но след това ще е просто рутинна работа и ще правите качествени платки.  :)

Добавих информация за използваната хартия и в прикачения в предния ми пост файл.
« Последна редакция: Януари 05, 2011, 01:11:48 pm от altium »

Неактивен EDM electronics

  • Специалист
  • Много Напреднал
  • ***
  • Публикации: 1 558
  • Рейтинг: 221
Re: Изработка на печатни платки в домашни условия
« Отговор #10 -: Януари 12, 2011, 07:58:52 pm »
Изпробвах метода на velstar - работи на 100%  ;D  Не се налага никаква допълнителна корекция!

За шаблон ползвам само КАРТОН ЗА ПРИНТЕР, НЕ ФОТОХАРТИЯ. Картона може да бъде всякакъв, от всякаква марка с тегло 80 или 160 гр/м. Продава се по 250 листа/пакет. Има го и на дребно. Аз си купих от 8 ст./лист.

След като се откопира на картона, шаблона се нанася с ютията, както го е описал velstar. После на течаща вода с леко протриване с пръст, с кръгообразни движения, за около 10 мин. платката е готова за ецване.

За първи път пробвах да ецвам с р-р от кислол 0,5 л. + перхидрол 12 % 0,1 л. Разяжда перфектно, без да се влияе от температурата, като азотната киселина, НО не ставаааааа.........този р-р надига пистите. Опитах го за пръв и последен път.

Тук е мястото да спомена кой е най-добрия р-р за ецване, това е АЗОТНАТА КИСЕЛИНА. С нея могат да се направят писти 0,1 мм, това няма как да стане със железния трохлорид, за съжаление на неговите привърженици. Не напразно платкаджийниците работят само с азотна киселина. Нейният недостатък обаче е, че не работи на ниски температури.

Платката, която е ецвана, не е станала добре затова, че се надигнаха пистите, но принтерния метод работи на 100% - доказано!!!

Неактивен velstar

  • Подготвен
  • **
  • Публикации: 150
  • Рейтинг: 14
Re: Изработка на печатни платки в домашни условия
« Отговор #11 -: Януари 13, 2011, 08:48:03 am »
Браво EDM elektroniks! Чудесна платка си направил! Аз използвам двужелезен трихлорид, но щом казваш че азотната киселина е по добра, значи  е така.  Някой знае ли от къде мога да се снабдя с азотна киселина?
Благодаря предварително!  :)

Неактивен EDM electronics

  • Специалист
  • Много Напреднал
  • ***
  • Публикации: 1 558
  • Рейтинг: 221
Re: Изработка на печатни платки в домашни условия
« Отговор #12 -: Януари 13, 2011, 09:57:48 am »
Азотна киселина има във всеки град, просто човек трябва да се поразтърси. Аз моята я взех от Нефтохим - Бургас, преди 10 год. С 1 л. могат да се направят стотици платки, т.е. 1 л. стига до пенсионна възраст  ;D. С търсене в Гугъл всеки ще намери продавач и поръчва с наложен платеж. Другия вариант е: Каниш ме на гости, приготвяш софрата и аз идвам с киселината, хем ще обсъдим СЕ.  ;D ;D ;D

Неактивен Vetap

  • Сериозно Активен
  • ***
  • Публикации: 359
  • Рейтинг: 74
Re: Изработка на печатни платки в домашни условия
« Отговор #13 -: Януари 13, 2011, 04:13:09 pm »
Използвам железен трихлорид. Ако трябва да направя платката по - бързо, използвам солна киселина (за басейни) и добавям на око перхидрол - купува се от аптеката. Платката става за секунди и качеството е стравнително добро

Неактивен EDM electronics

  • Специалист
  • Много Напреднал
  • ***
  • Публикации: 1 558
  • Рейтинг: 221
Re: Изработка на печатни платки в домашни условия
« Отговор #14 -: Януари 16, 2011, 06:38:46 pm »
Аз ползвам само железен трихлорид, считам го за най-добър от всички останали, особено при много тънки пътеки, не отделя отровни газове като азотната киселина и едва ли нещо може да ме убеди в обратното. ;)

Когато направиш една платка по гореописаният метод от Velstar, ще разбереш, че железния трихлорид е най-неудачния вариант за ецване!

Направих няколко еднакви платки, които ецнах с различни разтвори. Железния трихлорид прониква в язвите на тонера, и като че ли го разтваря. След почистване пътеките стават целите в язви, а на места дори в микро дупки. Това го сподели и  Velstar. Макар с кислол + перхидрол в края на процеса да се надигат пистите и въпреки, че до крайното изчистване се разтварят част от пистите, като изтъняват малко, без да се засяга ширината, то накрая се получи една доста по-добра платка в сравнение от трихлорида. За азотната киселина няма да споменавам, там нещата са перфектни. Не напразно платкаджийниците ползват единствено и само азотна киселина!