Автор Тема: Метализиране на полиестер /епоксидка, пластмаси/  (Прочетена 14141 пъти)

Неактивен caduceus

  • Експериментатор
  • Много Напреднал
  • ***
  • Публикации: 1 257
Здравейте колеги,
във връзка с опростяване на прототипирането е необходимо да помедня различни изделия от полиестерна смола и пластмаса. До момента го правя с доста занимавка и не става като хората. Моля който е правил на практика медно метализиране, да даде акъл - трябва ми най-простия метод за създаване на блестящо покритие, например химичен /не ми се разправя с вани и т.н./ Понеже са единични бройки, не върви да се занимавам и с поръчки по фирмите - пък и много обяснения не ми се дават щото са странни формите ;)
Има някакви препарати от типа на Купрорапид и прочие, но не знам за електрогалванизация ли са, или за директно приложение. Платки се помедняват също, нали? Как?
Благодаря предварително
 
« Последна редакция: Февруари 24, 2011, 03:55:08 pm от mzk »

Неактивен burgas61

  • Наблюдаващ
  • Публикации: 21
Re: Метализиране на полиестер /епоксидка, пластмаси/
« Отговор #1 -: Февруари 24, 2011, 05:24:02 pm »
Здравей колега,

Мога да ти препоръчам една Пловдивска фирма ;Кристон-Прима'ООД,която метализира в камера.
Работил съм с тях,като цената им е 50лв...за да ти метализират предмет с ра3мери..60/100 см.
На мен ми огънаха едно 3мм стъкло..и го метализираха от едната страна...и стана параболично огледало:)

Неактивен caduceus

  • Експериментатор
  • Много Напреднал
  • ***
  • Публикации: 1 257
Re: Метализиране на полиестер /епоксидка, пластмаси/
« Отговор #2 -: Февруари 24, 2011, 10:33:30 pm »
burgas61
Мерси колега, ще имам предвид инфото - но си мислех по-скоро за някакво химическо помедняване, от типа на сребърния лак. В момента режа шаубергеровите тръби и активни имплодери, играчка с медно тиксо отвътре, лепя частите, пак смола и т.н. Трябва ми нещо подобно на препарата за посребряване HG, но за мед - и върху пластмаса. Знам,че има химикали за това, дори ме устройва и някаква медсъдържаща боя
Поздрави
       

Неактивен batplamen

  • Наблюдаващ
  • Публикации: 12
  • Пол: Мъж
Re: Метализиране на полиестер /епоксидка, пластмаси/
« Отговор #3 -: Февруари 25, 2011, 03:56:13 pm »
Само идея, която набързо прелетя през главата ми:
Изпаряване на тънка метална жичка /медна, желязна, алуминиева и т.н./ с помощта на електрически разряд е елементарно.
Това като център на идеята. Периферията й може да включва доста работи, някои от които са:
- камера с метални стени и подходящо статично електрическо ориентиране, за да отблъскват металните пари;
- предварително намаляване на кислорода в камерата, ако той би навредил на процеса;
- подаване на металната жичка към "искрище", което е във въздушен поток, насочен към детайла и евентуално в необходимата близост до него;
- и т.н. може да се добавят до безкрай.
Дано идеята ми има поне малко смисъл.
Успех!

Неактивен getca

  • Сериозен Експериментатор
  • Стабилен
  • ****
  • Публикации: 764
  • Пол: Мъж
    • http://analogov.com
Re: Метализиране на полиестер /епоксидка, пластмаси/
« Отговор #4 -: Февруари 25, 2011, 04:13:33 pm »
Здрасти, caduceus,

Може би син камък(CuSO4.5H2O), воден разтвор. Как точно да стане не знам, нека някой наясно с химията да каже. За метални предмети електролиза, предполагам. За неметални нямам идея.

Поздрави... :)

Неактивен Smileface

  • Beginner
  • *
  • Публикации: 87
  • Пол: Мъж
Re: Метализиране на полиестер /епоксидка, пластмаси/
« Отговор #5 -: Февруари 27, 2011, 12:23:31 am »
Сaduceus,
бързата идея преминала през главата на batplamen е точната. Това е технологията за метализиране от времето на Хитлер. Все още се използва при рефлекторите за фарове.
Видях устройството и ми разказаха как работи. Представлява автоклав(необходим е вакуум) на чието дъно се изпарява чрез ток алуминиева лентичка проба 99% с размери по спомен около 10х20х0.5мм. В твоят случай медна пластина. В горната част монтират детайлите за метализиране, които се въртят като сателити както и около собствената си ос, и така обират изпареният метал.
Необходимият вакуум е за да се изпари по-лесно матеиалът.
Покритието е толкова чисто, че като го пипнеш лепваш перфектен отпечатък.

Метализираха ми детайли тук в София. Работи го един симпатичен старец физик. Видях огледало направено от него по този метод. Ако желаеш ще дам координати.
Другото място е "ЕВЕРТ - ЛАК" ЕООД гр. Стрелча. С тях контактуваме само по телефон и с куриер. Изключителни професионалисти.

Успех!

Dex

  • Гост
Re: Метализиране на полиестер /епоксидка, пластмаси/
« Отговор #6 -: Февруари 27, 2011, 10:20:50 am »
Технология за метализиране на пластмаси и керамика.
http://store4.data.bg/vedball/pdf/Doc100514-001.PDF

За галванизиране на детайли и изделия от присадени АБС-съполимери се прилага следната технологична схема:
1. Байцване в разтвор със следния състав:
- хромен анхидрид СгОз 400-450 g/l
- сярна киселина H2SO4 (отн. пл. 1,84) 300-350 g/l
- температура на разтвора 55-65oC
- продължителност 10-12 min
2. Измиване.
3. Обработка в разтвор, съдържащ:
- солна киселина НС1 (отн. пл. 1,19) 300 g/l
- температура на разтвора 18-25 °С
- продължителност 3 min
(без междинно измиване!)
4. Активиране в разтвор със следния състав:
- солна киселина НС1 (отн. пл. 1,19) 300 g/l
- паладиево-калаен концентрат 100 g/l
- температура на разтвора 18-25°С
- продължителност З min

5. Измиване.
6 Акселериране в разтвор, съдържащ:
-натриева основа NaOH 5-10 g/l
- температура на разтвора 18-25 oС
- продължителност 3 min.
7. Измиване.
8. Химическото никелиране може да се извърши в кисел или алкален електролит.

Киселият електролит има следний състав:
-никеловсулфат NiSO4.7H20 22-24 g/l
- натриев хипофосфит NaH2PO2.H2O 18-20 g/l
- борна киселина НзВОз 10-20 g/l
- натриев бензоат 8-10 g/l
-pH 4,3-4,6
- температура на разтвора 60-65 °С
-продължителност 8-10 min

Алкалният електролит има следния състав:
- никеловсулфат NiSO4.7H20 25-30 g/l
- натриев хипофосфит NaH2PO2.H2O 25-30 g/l
-амониев хлорид NH4CL 30-35 g/l
- оцетна киселина СНзСООН 8-10 g/l
- лимонена киселина 8-10 g/l
-РН 9,5-11
- температура на разтвора 18-25 \"С
-продължителност 8-10 mm
9. Измиване.
10. Блестяще галванично помедяване в разтвор със следния
- меден сулфат CuSO4.5H2O 200-300 g/l
- сярна киселина H2SO4 (отн. пл. 1,84) 55-65 g/l
- натриев хлорид NaCI 0,03-0,06 g/l
- блясъкообразувател 2-6 g/l
- аноди мед
-плътностнатока 200-500 A/m2
- температура на разтвора 18-25 °С
-продължителност 10 mm
11. Декапиране в разтвор, съдържащ:
- сярна киселина Н2SО4 (отн. пл. 1,84) 200 g/l
- тemпература на разтвора 18-25 °С
- продължителност 2-3 min



Метриали, от тук http://www.fintech-bg.com/bg/products.html#top
« Последна редакция: Февруари 27, 2011, 10:33:33 am от Dex »

Неактивен nipo

  • Наблюдаващ
  • Публикации: 11
Re: Метализиране на полиестер /епоксидка, пластмаси/
« Отговор #7 -: Февруари 27, 2011, 07:59:10 pm »
   Привет на всички колеги ! Ето и от мен две рецпти за метализиране на стъкло ( за сребърни огледала) и за метализиране на дърво.
   1. Върху добре почистената и обезмаслена повърхност на бъдещто огледало се нанася равномерно (най-добре с пистолет) полунормален разтвор на сребърен нитрат във вода (85 гр сребърен нитрат в 1 л вода) . За правилно протичане на реакцията е необходимо разтворът да бъде с температура 50 С . Вднага след това повърхността се напръсква с 45% разтвор на сегнетова сол с температура 55 С. Вместо разтвор на сегнетова сол може да се използва с успех и 40% разтвор на формалин при температура 50 С. Двата разтвора влизат в химична реакция по между си и върху повърхността на стъклото се отлага тънък равномерен пласт сребро. Обръщам внимание, че, за да протече реакцията оптимално, трябва да се спазват посочените температури на разтворите. В противен случай проявяването на среброто в/у стъклената повърхност става много по- бавно, а освен това и отразяващата му способност е по-слаба. За защита на покритието може да се боядиса.
  2. Метализиране  на дърво. Наличието на байц в/у дървото не оказва влияние на процеса на метализация. За да може металният слой да се задържи добре и за да проникне в порите на дървото, повърхността трябва да се почисти неколкократно много добре със смес от бензин и хлороформ в обемно съотношение 5 към 4. В 300 гр вода се разтварят 50 гр син камък, 40 гр фин меден прах и 200 гр амоняк. След като се получи хомогенна смес, в разтвора се добавят 70 мл винена киселина. С приготвеният разтвор дървените повърхности се наквасват обилно с гъба. След като разтвора се поеме от дървото, операцията се повтаря. Неколокократното обработване гарантира получаване на достатъчен пласт мед.
 Успех ! 

Неактивен caduceus

  • Експериментатор
  • Много Напреднал
  • ***
  • Публикации: 1 257
Re: Метализиране на полиестер /епоксидка, пластмаси/
« Отговор #8 -: Февруари 28, 2011, 06:46:20 pm »
Благодаря колеги,
технологията на nipo за дървото ще ми свърши идеална работа в домашни условия за турбонаторите, там има дървени струговани части и напредвам. Тази за стъклото може да пробвам при вътрешен биметален слой на специфични лайденски стъкленици, ползвам ги за опити при преобразуване на енергията /ел.-од елементи/. Помедняването на метали го правя със син камък. Това с изпаряването иска вакуумна помпа и камера, за момента нямам такива - дай боже да заимам някой ден.
Вакуумното при фирми засега ми е скъпо за единични бройки /но може да го ползвам за в бъдеще/, другото - много химическо и ми се зави свят  :) Ориентирах се де... Пак благодаря!
Поздрави и успехи!
 

Dex

  • Гост
Re: Метализиране на полиестер /епоксидка, пластмаси/
« Отговор #9 -: Февруари 28, 2011, 06:53:43 pm »
Специализирания електролит за помедняване е Cuprorapid TM 1530. Още чакам да ми пратят информация от фирмата дистрибутор, но има вероятност, да не изпратят нищо, понеже разбраха, че не съм фирма и може и да не си направят труда. По телефона ме увериха, че няма нужда от други химикали, за да помедниш пластмаса и Cuprorapid TM 1530 бил достатъчен.

Trifcho

  • Гост
Re: Метализиране на полиестер /епоксидка, пластмаси/
« Отговор #10 -: Февруари 23, 2012, 11:05:56 am »
Smileface,
Моля те, дай някакви координати на въпросния симпатичен старец физик. Благодаря предварително.