Автор Тема: китайско озвучително двулентово тяло "чудо"!  (Прочетена 3921 пъти)

Неактивен PyroVeso

  • Специалист
  • Стабилен
  • ***
  • Публикации: 692
  • Рейтинг: 217
  • Life is a DIY project!
Re: китайско озвучително двулентово тяло "чудо"!
« Отговор #30 -: Януари 13, 2018, 12:11:04 am »
От позицията на скромния ми опит мога да потвърдя, че ООВ е СМЪРТ за доброто аудио във всяко едно отношение, независимо дали схемата е танзисторна или лампова. Това е все едно на входа (тръбопровода за прясна питейна вода) да си вкарвате част от изхода (фекалийната канализация)... Аз си го обяснявам с това, че върнатият от изхода сигнал пристига макар и с минимално времезакъснение, при това - вече съдържащ характерни изкривявания, което хич не е добре да се наслагва към входния сигнал и да се усилва още веднъж по каквито и да било съображения! Да, схемотехнически си върши идеално работата, ако имате да регулирате оборотите на електромотор, примерно, или температурата в инкубатор, но в адуио-отношение е пълен шит: "раззвънява" сигнала, вместо един пик при рязка промяна прави 3-4, като резултат изцъкля високите, замазва ниските, подсилва нечетните хармоници и да, води до неприятно "тенекиено" звучене. Всъщност проблемите, които създава са повече и по-сложни за оправяне, от тези, които решава.

Получава се нещо като лечението с хапчета - оправят ти един проблем, но ти създават още 3-4, за всеки от тях пък взимаш нови хапчета, които действат по аналогичен начин и така до безкрайност или поне докато не си отровиш организма.

dymelsoft, убеден съм, че "можеш"! :) А още по-убеден съм, че ти си убеден в това... Ще ти отговоря с една моя сентенция: "Морето винаги изглежда до колене, докато не нагазиш СЕРИОЗНО в него!"

И въобще много ми е чудно как повечето от вас, като уж прогресивни хора, не гледате да научите нещо ново, да питате, да пробвате, да проверите, да се убедите (или да се разубедите), да ви покажат къде грешите и какво можете да подобрите, а гледате как с някакви ужасни празнословия и самозаблуди да убедите себе си, че и другите, че такова животно нема.

Разберете, че всяко нещо на този свят си има ЦЕНА (в най-общ смисъл), и който не е готов да я плати тази цена изобщо не може и да сънува да има някаква компетентност в съответната област. Ако това го устройва - ОК. Ама да убеждава сам себе си и другите, че такава област няма - извинявайте... (Или пък си мисли, че като смеси мед, цинк, калай и го докара долу-горе на цвят и на плътност, то той е получил... злато.)

Неактивен locco

  • Сериозно Активен
  • ***
  • Публикации: 484
  • Рейтинг: 85
Re: китайско озвучително двулентово тяло "чудо"!
« Отговор #31 -: Януари 13, 2018, 05:26:00 am »
Мислих си една мисла: докато се пише за Дон Кихоти, ами ако управляваме бобината на високоговорителя с преобразовател напрежение-ток, вместо с НЧУ (напрежение от изхода), да подаваме ток към високоговорителя, а не напрежение?

Малко Увод.
 Сега Класическата схема на изхода на НЧУ, подаваме напрежение порпорционално на усиления входен сигнал. Според статията на dimelsoft за ООВ, че демпфира говорителя като ОЕДС от изхода ООВ го инвертира и подава с обратен знак на входа, така че напълно демпфира говорителя все едно изхода на транзисторния усилвател е с много нисък импеданс, а високоговорителя импеданса му се променя в зависимост и от честотата, както казва ЕДМ и се оказва, че нямаме съгласуване на Импедансите на Транзисторния НЧУ с нискоимпедансен изход и високоговорителя, а при ламповите НЧУ има висок изходен импеданс на крайното лампово стъпало, който чрез Изходния трансформатор се съгласува с ниския изходен импеданс на Високоговорителя. Това за Импедансите http://www.bcae1.com/trnimpmt.htm , които също се повлияват и от ООВ според статията, която посочи dimelsoft.

Сега е Ерата на цифровата техника и сигналите от години са дигитализирани и се ползват цифрови носители. Класическото Аудиофилско изпълнение е качествен външен DAC, който да преобразува цифровия сигнал от телефона или компютъра или там каквото източник е в аналогов сигнал. Там важи правилото за Първия Ват, нека да го наречем "Златен Ват". Ако ДАК-а е хубав, нататък има смисъл от скъпи аудиофилски НЧУ лампови аналогови изпълнения с цел правилно усилване без допълнителни изкривявания. Но първо трябва да се подобри акустиката на стаята, например да си окачите на стената персийски килим да виси, както в средновековните дворци и замъци са ги окачали, не толкова за декорация колкото за да няма ЕХО и подтискане на НЧ в стаята ви.
 Самия НЧУ примерно транзисторен, се дели на няколко блока: Входен диференциален усилвател (най-добре с JFET два в един корпус кристал), генератор на ток за входния диференциален усилвател, следва предварително усилване по напрежение обикновенно: Клас А (с MOSFET) междинно стъпало извършва основното усилване по напрежение, следва драйверни стъпала за управление на мощни изходни биполярни транзистори. Усилватели по ток на усиления вече по напрежение сигнал от междинното клас А стъпало. Крайното стъпало може да работи в клас B или смесен AB за да е по-икономично от чист КЛАС А, но нелинейните му изкривявания в такъв случай се коригират с наличието на отречената дълбока ООВ.
 Нелинейната предавателна характеристика на биполярните изходни транзистори благодарение на ООВ се линеализира и достига линейност почти, като тая на радиолампите и коефициента на нелинейни изкривявания на транзисторния усилвател пада, като на ЕДМ усилвателя 120 вата за дом и парти (купони). И добиваме "Транзисторно звучане" от лошо съгласуване на изхода: нискоомен транзисторен НЧУ изход с дълбока ООВ и високоомен променлив индуктивен товар на високоговорителя.
 И пак от ООВ имаме нечетни хармоници 3,5,7 особенно 5 и 7 са основните хармоници на транзисторния звук. Не разбирайте погрешно тези нечетни хармонични изкривявания, се появяват основно при претоварване на НЧУ при "слаб" звук ги "няма".
 Ламповите предусилватели например издържат стоически геройски на претоварване по вход с мощен силен сигнал от електрическа китара например, ламповия предусилвател претоварен по вход, добавя четни хармоници на изхода си. Основно 2 и 4 ти и имат приятно темброво звучене за Ухото, усилени като темброви окраски "Лютеница на филия" доукрасяват звука на инструмента.
 Значи извода: ако не претоварваме НЧУ транзисторен или с ИС, няма да има голяма разлика в появяването на чуваеми нечетни дразнещи слуха хармоници.

Малко история:
При първите ми опити за цифров аудио запис използвах Правец 8С, който с програмата на Борислав Захариев използваше 1 битно кодиране на сигнала на записания звук когато преминава сигнала през 0 се сменя бита от 0-1 или от 1-0 съответно, това беше достатъчно да запишем тогава енио мориконе, жан мишел жар и други яки изпълнения, въпреки ужасното качество на записа. Кефа беше налице :)
 После се появи CD формата, като най-съвършен стерео 16 бит 44100херца честота на семплиране и измести плочите.

Идеята:
 Най ми харесва метода Адаптив PCM кодиране, който се появи по късно. Подава се напрежение на високоговорителя, тока през бобинката му започва плавно да нараства, докато се изравни с желания ток зададен от моментната записана цифрова стойност, след това се гледа следващото дигитално записано ниво на ток, ако е по-високо се продължава до достигането или ако е по-ниско се подава напрежение в обратна посока и тока намалява, докато се изравни с нивото.
 Такова някакво преобразуване направо в бобинката на самия високоговорител или клас D усилвател - управляван като DAC директно от цифровия сигнал на входа направо без аналогови вериги, например с компаратор за посока и определяне на скоростта на нарастване на тока т.е. изходното напрежение подавано първоначално към говорителя в зависимост от записания дигитален звук.
 Така ще имаме ниско-честотен усилвател Клас D, дигитален вход с токов генератор на изхода, който ще регулира автоматично и правилно тока през намотката на високоговорителя и автоматично ще се съгласуват импедансите, нещо като ламповите усилватели: крайно лампово стъпало с много висок изходен импеданс и говорител с нисък импеданс, съгласувани с изходния трансформатор.
Грубо казано идеята е: класически Клас D усилвател (PWM/ШИМ) с вход за цифров сигнал подходящо кодиран директно от цифровия носител, вместо аналогов и съответен DAC преди това, така се избягва излишно преобразуване цифрово-аналогов-цифров D клас-аналогов на високоговорителя на бобинката.

Ей така си мечтаем за вятърни мелници по Дон Кихотски, а гроздето сигурно е кисело, казала кума лиса, като видяла цената му.
« Последна редакция: Януари 13, 2018, 05:49:34 am от locco »

Неактивен dymelsoft

  • Administrator
  • Сериозно Активен
  • *****
  • Публикации: 447
  • Рейтинг: 230
  • специалист, не носи на пиене
Re: китайско озвучително двулентово тяло "чудо"!
« Отговор #32 -: Януари 13, 2018, 09:27:16 am »
PyroVeso, аз пък съм убеден, че изобщо не си ме разбрал.  ;) . Никъде не отхвърлям качествата на лампата като средство за изграждане на аудио усилвател, но както ти сам каза и други също, въпрос на вкус, въпрос на слух и въпрос на предпочитания. На мен лично ламповото звучене ми е лигаво. За слушане на класическа музика е супер, но за други стилове лично мен не ме кефи изобщо, но с риск да се повторя пак, въпрос на предпочитания. В предния пост казах, че мога нещо си най-вече защото съм го правил вече и оценката за резултата не съм давал аз и моите предпочитания не са били важни в случая. Както и да е, спорът е безсмислен, иначе за ООВ си абсолютно прав, и как може да се избегне тя, е въпрос на цяла тема.

Неактивен valex

  • Специалист
  • Сериозен
  • ***
  • Публикации: 1 122
  • Рейтинг: 154
  • Пол: Мъж
  • изчислителна техника
Re: китайско озвучително двулентово тяло "чудо"!
« Отговор #33 -: Януари 13, 2018, 10:48:08 am »
Имам един познат викат му Иван HIFI-то. С аудиотехника се занимава  от осемдесете години. Имаше една секция в която му стоеше апатарурата. Единия шкаф  му беше пълен с филтриращи кондезатори. Не помня точно, но май имаше към 100000-150000 uF. Изцяло си   беше преправил дека. По пътя на аудиосигнала от кассетата до колоните имаше само един единствен кондензатор. Отделно за тонколоните беше ходил в някаква кариера за мрамор в Пирин за да си избира специални мраморни плочи със съответната акустика. В ония времена даваше по 15$/м за аудио кабели.
1988 година си беше направил едните тонколони с ОПТИЧНА обратна връзка на басовия говорител.
За съжаление живееше в една стая 4х5м и нямаше как да си разгърне колко искаше.

Неактивен atos

  • Global Moderator
  • Много Напреднал
  • *****
  • Публикации: 2 508
  • Рейтинг: 544
  • Стара върба не се превива...
Re: китайско озвучително двулентово тяло "чудо"!
« Отговор #34 -: Януари 14, 2018, 01:23:31 am »
Слушалките грабват, понеже чрез тях напълно се игнорират фоновите шумове на средата!
Обаче...когато става дума за пространствено "разположени" (обемни) звуци - губят по точки ;D
Конструкцията на човешката ушна мида е перфектно "замислена и изпълнена"! Ако звуците не получат допълнителния резонанс от ушната мида, човек не може да определи дали звукът идва пред или зад него, отгоре или отдолу! Може да прецени само дали е в ляво или в дясно! За квадро или сараунд ефект  да не говорим изобщо!
За сравнение - слухът на котките е по остър от човешкия, но при определяне на посоката му, те дават грешка от 4 до 6 градуса, докато човек определя тази посока с точност 1-2 градуса максимум.

Неактивен Ksurnev

  • Експериментатор
  • Сериозно Активен
  • ***
  • Публикации: 411
  • Рейтинг: 39
  • Пол: Мъж
  • Това, което БОГ не е дал на човека, никой не може.
  • Скайп: ksurnev
Re: китайско озвучително двулентово тяло "чудо"!
« Отговор #35 -: Януари 14, 2018, 10:05:15 am »
atos, не забравяй, че мозъка се учи да чува също, както окото се учи да вижда.
Един необучен мозък няма как да възприеме това, което чува обученият.
А слушалките са нещо, което те кара да чуваш като необучен.
Доста години съм изучавал акустика, стерео, квадро и различни фонии, само че си спуках непоправимо тъпанчетата скоро. Сега чувам едвам 10кХц., но благородството на звука се усеща и така.